Monday, December 26, 2011

kosong dan penuh

tin kosong diketuk. bunyi kuat. tin penuh diketuk. bunyi tak kuat. takde bunyi mungkin. mereka bersuara. pompang2 mereka berkata2. kerana. kerana mereka taktahu apa2. mereka adalah tin kosong. yang mengetahui. hanya mampu diam dan lihat sejauh mana ke-pompang-an mereka. mereka adalah tin yang penuh berisi. siapa pula pengetuk tin? itulah ajinomoto.

Sunday, October 30, 2011

Sunday, July 31, 2011

fadilat Ramadhan. antaranya.

Bulan puasa adalah bulan sabar (sabar dalam berbuat taat kepadaNya.), dan sabar itu adalah syurga balasannya bulan ini dan dilebihkan rezeki kepada hambanya orang mukmin, diampunkan baginya dosa-dosa.


ni adalah antara fadilat2 Ramadhan yang aku rasa best untuk share. simple dan hebat fadilatnya


1. menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardhu, dan amalan yang fardhu diberi balasan 70 kali ganda. 


2. barang siapa memberi makan kepada orang berpuasa pahalanya adalah seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya


3. siapa yang mengenyangkan orang berpuasa (untuk berbuka puasa) diampunkan Tuhan dosanya, diminumkan Tuhan dari kolam Hudh sejenis minuman yang tiada dahaga lagi kemudiannya hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa


4. berpuasa dengan menurut segala yang disuruh dan menjauh segala pantang larangannya, diampunkan dosanya, dan bertasbih, bertahlil dibinakan rumah indah dalam syurga


5. barang siapa yang hadir ke dalam majlis zikir pada bulan Ramadan, ditulis tiap langkahnya ibadat setahun, dan pada hari Qiamat bersamaku di bawah Arasy


6. siapa yang tetap berjemaah dalam bulan puasa didirikan kota bercahaya indah, cemerlangnya , dan yang berbakti kepada ibubapanya Allah memandang rahmat kepadanya


7. para isteri yang berbuat sesuatu mencari keredaan suaminya, maka pahala yang besar Allah kurniakan kepadanya , seperti Siti Maryam


8. siapa yang menyampaikan hajat orang mukmin, maka Allah menunaikan seribu hajatnya


9. siapa yang bersedekah kepada fakir miskin (yang ada anak isteri) tiap langkah dikurniakan kepadanya seribu kebajikan, dihapuskan seribu kejahatan dan diangkatkan seribu darjat baginya


10. orang yang sembahyang bulan Ramadan tiap sekali sujud, dikurniakan kepadanya 1700 kebajikan, dan dibinakan rumah didalam syurga daripada permata bagi orang yang berpuasa dan beribadat, 75000 malaikat meminta ampun baginya dari pagi hingga tenggelam matahari, dan dibina sebuah mahligai baginya


11. yang ni aku rasa paling syok dan sangat sesuai bagi siapa2 yang pasang hasrat nak tidur di siang hari Ramadhan:

  • Orang mukmin yang tidur dalam bulan puasa kerana puasa Ramadan, dia membalikkan badannya sambil meyebut Allah! maka kata malaikat kepadanya : Rahimakallah (Allah Mencucuri Rahmat kepada kamu)
    • Apabila dia berdiri maka berdoalah hamparannya :  (Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadanya hamparan permaidani  tebal kepadanya di dalam syurga)
    • Apabila memakai pakaian , berdoalah pakaian (Wahai Tuhanku, kurniakan kepadanya pakaian syurga)
    • Apabila memakai kasut, berdoalah kasut  (Wahai Tuhanku, tetapkanlah atas titian Siratul Mustaqim!)
    • Apabila memegang timba berdoalah pula timba : (Wahai Tuhanku kurniakan kepadanya gelas syurga!)
    • Apabila mengambil air sembahyang , berdoalah air itu : (Wahai Tuhanku sucikannya daripada segala dosa dan kesalahan!)
    • Apabila berdiri sembahyang , berdoalah rumahnya:  (Wahai Tuhanku cahayakanlah kuburnya dan luaskanlah , lapangkanlah kuburnya!)
    • Serta menilik Allah kepadanya , maksudnya : HambaKu berdoa dan Aku menerima! (Al-Hadith)
wallahualam
*tulisan ini aku rujuk pada petikan dari buku Fadilat Rejab, Syaaban, Ramadan oleh Budiman Radhi. 

Saturday, July 30, 2011

thank God

i live my life today because of the changes i have made yesterday. let not be given the beauty of life, just good enough to take refuge from the misery. and i am happy this way. do choose yours.

Wednesday, July 27, 2011

"kalau"

“If you are you breathe. If you breathe you talk. If you talk you ask. If you ask you think. If you think you search. If you search you experience. If you experience you learn. If you learn you grow. If you grow you wish. If you wish you find. And if you find you doubt. If you doubt you question. If you question you understand and if you understand you know. If you know you want to know more. If you want to know more you are alive.” 
-National Geographic commercial 2009, Billy 2011.

Thursday, July 14, 2011

nasi kerabu adalah makanan yang sedap dan berkhasiat. ye. khasiat dari ulaman. nasi kerabu ada warna putih, ada warna biru tapi ada yang menyebutnya sebaga nasi kerabu hitam. hitam bermaksud biru. rabun warna mungkin. dan ada juga yang warna kuning iaitu yang aku makan tadi pagi. tapi tak sedap. tapi bersyukur seadanya.

*image dari google
tambah ayam percik sikit lagi best.

nasi kerabu terbaik adalah nasi kerabu pasar malam seri iskandar atau pasar malam UiTM Seri Iskandar. ya. kedua2nya adalah sama. mokcik kelate dengan anak2 yang comel2 belaka. sehingga kini. tiada nasi kerabu sesedap itu. masih mencari.

Tuesday, June 21, 2011

Friday, June 3, 2011

fadilat puasa di bulan Rejab.

puasa 1 hari: seperti berpuasa 40 tahun dan mendapat keredhaan Allah s.w.t serta syurga tertinggi


puasa 2 hari: mendapat kemuliaan besar daripada Allah s.w.t dan dilipatgandakan pahalanya


puasa 3 hari: dijauhkan dugaan dunia oleh Allah, dijadikannya sebuah parit panjang menghalangnya ke neraka


puasa 4 hari: diselamatkan daripada seksaan akhirat serta fitnah dajal


puasa 5 hari: aman dari azab kubur


puasa 6 hari: dibangkitkan dari kubur dengan muka bercahaya


puasa 7 hari: Allah s.w.t menguncik tujuh pintu neraka baginya


puasa 8 hari: Allah s.w.t membuka lapan pintu syurga baginya. :)


puasa 9 hari: keluar dati kuburnya lalu menyeru "Lailahaillallah" dan tidak dia ditolak dari masuki syurga.


puasa 10 hari: Allah s.w.t memperkenankan semua permintaan dan hajatnya, dijadikan hamparan perhentian di titian Siratul Mustaqim setiap satu batu dan dijadikan dua sayap untuk terbang seperti kilat di Siratul Mustaqim. :)


puasa 13 hari: seperti puasa 3000 tahun


puasa 14 hari: seperti puasa 10000 tahun


puasa 15 hari: Allah mengampunkan dosanya yang lalu dan menggantikan amalan kejahatan dengan kebajikan, serta sama seperti puasa 100,000 tahun


puasa 16 hari: dapat melihat wajah Allah s.w.t dalam syurga dan jadi orang pertama menziarahi Allah s.w.t dalam syurga


puasa 19 hari: dibina sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam


puasa 20 hari: allah mengampunkan segala dosa lalu dan melakukan amalan baik dengan baki umurnya


puasa pada 27 Rejab: iaitu hari Israk Mikraj, sama seperti puasa 60 bulan pahalanyajika bersedekah seumpamanya puasa 1000 tahun.


bersedekah pada bulan rejab seumpama sedekah seribu dinar, dicatatkan pada setiap helai bulu roma seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api neraka.

wallahualam.

info dari:
Unit Pendidikan Islam & ICT, PPD Jasin

berkebajikanlah selagi dikurniakan kudrat, bertaubatlah sementara dikurniakan hayat. :)

Saturday, May 28, 2011

kompleks nya sesuatu yang simple.

kahwin. kahwin. kahwin. cakap pasal kahwin, memang terbayangkan keindahan saja. ya. memang indah. kahwin itu indah. *ni opinion saya bersaskan pembacaan saya mengenai kahwin ye. saya belum kahwin. kahwin itu indah kerana yang tersayang dah jadi milik kita. ha. indah la tuh. berkahwin juga sebenarnya mengelakkan dari terjadinya maksiat. maksiat bukan dari segi penzinaan semata². duk bercinta² berfeeling² tu pun maksiat juga. maksiat hati namanya tu. bila dah kahwin, sangatlah indah sebab banyak pahala yang boleh dihasilkan, melayan baik antara suami isteri tu pun mengundang pahala tau. and for sure, semua halal. nak feeling² over² pun takpe. and ada macam² lagi lah reasonnya kenapa perkahwinan itu dikatakan indah. tapi tapi tapi, sebelum kahwin tu persediaan sebaik mungkin amatlah perlu. jangan tahu nak kahwin saja tapi tak reti nak jaga tanggungjawab masing². ok. di sini disertakan sedikit info berguna yang saya baca dari blog haruman mawar: pesanan dari seorang ibu kepada seorang anak perempuannya yang bakal bergelar isteri kepada seorang suami:


1. walaupun ini emak, tapi nanti, insyirah kena lebih kan perhatian pada emak mentua.

2. semua masalah suami isteri, selesaikan dengan suami. jangan rujukdengan sesiapa kecuali kalau terlalu perlu, syirah nak tanya emak, mintak kebenaran suami dulu.

3. jangan sekali-kali hebahkan masalah suami isteri atau masalah dalam keluarga suami pada sesiapun... walupun pada emak... jaga maruahsuami dan keluarga suami.

4. setiap manusia ada perangai baik perangai buruk, begitu jugak suami.belajar menerima. jangan terlalu mengharap kepada penghargaan. suami adalah makhluk. dia tak sempurna.

5. suami adalah pinjaman. jangan ingat harta peribadi. bila-bila masa Allah boleh ambil dalam apa cara sekalipun. jadi, gunakan masa dan peluang yang ada untuk berbakti sementara dia ada.

6. sebab dia manusia biasa, kadang-kadang mood dia baik, kadang-kadang mood dia tak baik. sabar. jangan emosi. jangan ego. biar dia ego tak apa. ego syirah tercalar, Allah akan ubatkan.

7. suami jambatan insyirah untuk mencapai redha Allah. kalau suami tak redha pada insyirah, jauh dan payah lah perjalanan hidup kamu nanti. jadi, selalu jaga perhubungan supaya suami sentiasa pleased with you.

8. hmm... while u can have friends, make sure that your husband knows who your friends are. limit your male friends only to those that yourhusband permits. never ever tell the problem of our life especially your love life to any male. at all. cousin pun tak bleh.



isteri² di luar sana, atau bakal² isteri seperti saya *hikhik, sama² lah mengambil pesanan ini sebagai guideline untuk menempuhi hari mendatang. jangan fikir kahwin tu senang. huhu.


kahwin bukan setakat mengahwini si perempuan/lelaki tersebut semata². kita juga telah mengikat hubungan dengan keluarga beliau. yang lelaki, janganlah mengambil kesempatan atas hakikat ni pula. jadi, bertoleransilah ya. :)

Sunday, May 22, 2011

berbaik sangka. :)

Bila berjumpa org jahat, jgn anggap kita mulia..katakan mungkin mereka akan bertaubat pd masa tuanya, sedangkan kita belum tahu akhirnya... - Imam Ghazali.. Berbaik Sangkalah. 
*thanks to Amirah Azman for this. :)

Thursday, May 19, 2011

tujuh perkara kebahagiaan dunia

again, i'm sharing the infos that i've received on my yahoomail, infos yang menarik dan merupakan pengetahuan baru buat saya. terimakasih kepada sahabat yang menyampaikan info ini, and now i'm gonna spread those words for others. :)

Sahabat yang dirahmati Allah,

Dari Ibnu Abbas r.a katanya :" Ada tujuh petanda kebahagiaan dunia, iaitu :
1. Hati yang selalu bersyukur (Qalbun syakirun)
2. Pasangan hidup yang soleh (Al azwaju shalihah)
3. Anak-anak yang soleh. (Al auladun abrar)
4. Suasana yang baik untuk iman kita (Albiatu sholihah)
5. Harta yang halal. (Al malul halal)
6. Semangat untuk memahami agama. (Tafakur fi dien)
7. Umur yang barakah ( umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.)"


Pertama : Hati yang selalu bersyukur.
Ibnu Abbas r.a berkata : "Bersyukur adalah taat dengan segenap anggota badan kepada Allah s.w.t., baik secara sembunyi ataupun terang-terangan serta secara lisan maupun di dalam hati. Setelah itu sedaya upaya menjauhi maksiat serta kemungkaran."

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud : "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat kamu."
(Surah Ibrahim ayat 7)


Kedua : Pasangan hidup yang soleh .
Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud , "Yang paling kukuh keimanan ialah berkawan kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, bercinta kerana Allah dan membenci kerana Allah"
(Hadis Riwayat Tabarani dari Ibnu Abbas r.a)

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji pula. Wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik pula”.
(Surah an-Nur ayat 26)

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Wanita itu dikawini kerana hartanya atau kecantikannya, keturunannya atau agamanya, maka hendaklah kamu memilih yang mempunyai agama yang kukuh, nescaya kamu akan bernasib baik.”


Ketiga : Anak-anak yang soleh.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : “Apabila seseorang manusia itu meninggal dunia maka terputuslah segala amalannya melainkan daripada tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu pengetahuan yang dapat diambil manfaat daripadanya dan anak soleh yang mendoakan untuknya”.
(Hadis Riwayat Imam Muslim)

Firman Allah s.w.t.yang bermaksud :
"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun;(dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."
(Surah al-Luqman ayat 14)


Keempat : Suasana yang baik (biah solehah).
Betapa pentingnya mewujudkan suasana yang baik untuk membantu menjaga peribadi dan iman kita sebagai seorang muslim. Suasana yang baik ini perlu ada didalam rumah kita, suasana dipejabat dan suasana di kawasan perumahan tempat kita tinggal dan seterusnya suasana masyarakat kita.Mewujudkan biah solehah atau persekitaran yang baik adalah suatu yang wajib.

Ianya termasuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar. Bahkan menjalankan tugas amar makruf dan nahi mungkar itu adalah untuk mewujudkan biah solehah. Remaja yang terlibat dengan gejala sosial pada masa kini adalah disebabkan suasana persekitaran yang tidak sihat dan mendorong mereka untuk melakukan maksiat.


Kelima : Harta yang halal.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Setiap jasad yang membesar daripada benda-benda yang haram maka api nerakalah yang layak baginya.”

Harta-harta yang berkat itu adalah harta yang halal dan baik, kerana sesuatu yang diambil dari yang tidak halal dan tidak baik tidak mungkin mampu mendorong seseorang kepada melakukan kebaikan sama ada kepada diri sendiri mahupun orang lain.


Keenam : Semangat untuk memahami agama.
Sesiapa yang diberi kefahaman tentang Islam juga dikira telah mendapat kebaikan di dunia. Orang Islam yang tidak diberi kefahaman tentang Islam oleh Allah akan mengamalkan apa yang disangkanya dari ajaran Islam tetapi sebenarnya menyeleweng dari Islam. Hidupnya tak akan benar-benar selamat dan tak mampu menyelamatkan orang lain.

Sabda Rasulullah s.a.w. : "Barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan kepadanya, Dia akan menjadikannya faham dalam agama."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah saw bersabda,
"Manusia yang paling baik ialah seorang mukmin yang berilmu, yang apabila diperlukan kepadanya dia akan memberi manafaat (kepada orang lain) dan jika dia tidak diperlukan dia akan menjaga dirinya (dari orang lain)."
(Hadis Riwayat Al Baihaqi)


Ketujuh : Umur yang barokah.
Rasulullah s.a.w menyimpulkannya dalam dua kalimat iaitu “Manusia paling baik ialah yang panjang umurnya dan baik amal perbuatannya. Manusia paling buruk ialah yang panjang umurnya dan buruk amalnya."


Sahabat yang dimuliakan,
Marilah kita berusaha untuk memiliki tujuh perkara kebahagiaan dunia yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas r.a seorang sahabat Nabi s.a.w. Kebahagiaan di dunia yang dinyatakan ini sebenarnya mempunyai kaitan yang rapat dengan kebahagiaan di hari akhirat.

Orang yang sentiasa bersyukur akan dirahmati Allah di dunia dan akhirat. Pasangan hidup yang bahagia adalah suami dan isteri yang soleh dan solehah. Dikurniakan pula anak-anak yang soleh dan solehah yang akan mendo'akannya apabila kedua ibu bapa pulang ke alam barzakh. Suasana baik, aman dan damai adalah faktor yang akan membentuk diri kita dan anak-anak kepada suasana Islam yang akan menambahkan iman dan takwa kita kepada Allah.

Begitu juga harta yang halal yang masuk kedalam perut kita akan menyebabkan do'a-do'a kita dimakbulkan Allah s.w.t. dan apabila disoal dihari akhirat nanti tentang harta, maka sumber yang kita perolehi adalah daripada sumber yang halal maka kita akan terselamat daripada azab Allah. Tanda Allah kasih pada hamba-hamba-Nya adalah Dia memberi kefahaman tentang deen Islam dan dapat pula di amalkannya. Yang terakhir adalah umur panjang yang dikurniakan Allah akan memberi manfaat kepada dirinya sendiri dan memberi manfaat kepada orang lain.


Semoga kita bisa mengambil hikmah dari catatan ini

Saturday, April 30, 2011

ya. saya sedang rindu rumah.

upload gambar ni sambil senyum. takde motif. 
*macam lah ni gambar rumah kau wahai izyan.

Saturday, April 23, 2011

hidup berpasangan.

kiri-kanan, depan-belakang, atas-bawah, lelaki-perempuan. berpasangan. saling melengkapi. wanita melengkapkan hidup lelaki. lelaki melengkapkan hidup wanita. ya. everyone knows that.
melengkapi. bagi mereka yang sedang bercinta, pasti dapat rasakan bahawa pasangan mereka itu adalah pelengkap hidup mereka. ok. fine. pasangan anda adalah pelengkap hidup anda. semoga lengkaplah hidup anda tu.
dalam berpasangan, janganlah melebih-lebih. tak perlu pun nak melebih-lebih dalam berkasih sayang. *kot ye pon nak saling melengkapi, tunggu le lepas kawen, nak berkasih sayang 24/7 pon boleh ;)
lelaki atau perempuan, masing-masing punya akal untuk berfikir. pandai jaga diri, pandai jaga perhubungan, insyaAllah mendapat keberkatan dariNya. bercinta di jalan Allah. bukannya bercinta di jalan syaitan. tahu macam mana bercinta di jalan syaitan? otak ada? akal pon ada, kan? fikirlah sendiri. kalau otak dah beku sangat, tak mampu fikir, boleh la baca dan fahami lirik lagu kalau berpacaran 
ok. selamat berfikir.

Wednesday, April 20, 2011

kalau Tuhan tu baik, kenapa buat neraka?

Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.
Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la... setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: "perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'".

"Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"tanya ustaz.

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak. Assalamu'alaikum. "

Friday, April 15, 2011

jika aku jatuh hati.

well this doa has been published in public dah agak lama juga lah. tapi just few days ago, aku dengar lagi doa ini untuk ke berapa kalinya. penuh pengisian. it turns me into silent. really inspiring me. ok, now sama² kita berdoa. :) hope this will inspire u juga. :)



Bismillahirrahmanirrahim...
Ya Allah...
Jika aku jatuh cinta,
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya PadaMu,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu...
Ya Muhaimin...
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...
Ya Rabbana...
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling daripada hatiMu...
Ya Rabbul Izzati...
Jika aku rindu,
Rindukanlah aku pada seseorang,
Yang merindui syahid di jalanMu...
Ya Allah...
Jika aku menikmati cinta kekasihMu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya,
Bermunajat di sepertiga malam terakhirMu...
Ya Allah...
Jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu...
Ya Allah,
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
Jangan biarkan aku melampaui batas,
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu...
Amin ya rabbal alamin...

kuku kiri kuku kanan. kuku kaki kuku tangan.

*terfikir untuk post entri ini kerana sahabat saya Khairunnisa Hasan Shakri yang suka potong kuku. :)


Cara-cara memotong kuku mengikut agama Islam ...

Sunat memotong kuku bermula dengan jari kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk hingga jari kelingking dan diikuti ibu jari...

Kemudian, tangan kiri bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

Bagi kuku kaki pula bermula dengan kaki kanan bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

Kemudian, kaki kiri bermula daripada ibu jari hingga jari kelingking...


Kuku yang dipotong sunat ditanam di dalam tanah sebagai tanda menghormatinya kerana ia adalah sebahagian daripada anggota badan manusia seperti yang dilakukan oleh Umar ra.






Hari Memotong Kuku & Hikmahnya...

Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penykit

Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat : nescaya keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT



potonglah pada hari isnin, khamis dan jumaat.  :)
wallahualam.

Tuesday, April 12, 2011

hujung minggu yang penuh pengisian. alhamdulillah.

jumaat petang: kakak datang sini. yay! saya sayang kakak saya. seronok juga lah walaupon macam terkejar² ke sana sini uruskan diri nak pergi kelas petang, nak jumpa kakak, nak setel hal kakak lagi. tapi kakak relax je, aku pulak yang berpeluh melampau. *ok. sebenarnya aku tak boleh handle lebih dari satu hal in one time. cepat panik and berpeluh macam mandi.

sabtu pagi: appointment untuk assignment. ok. tak best mana pon. tapi semua berjalan lancar. sekaligus setel. alhamdulillah. :) 
petang keluar berbuka puasa di luar. hoyeah. setelah seminggu berbuka dengan nasi lemak yang tak berapa nak kena dengan tekak ni *telan je la demi nak berbuka puasa. by the way, terimakasih sebab mengenyangkan perut saya sehingga duduk serba tak kena terlampau kenyang. :D tapi masih lagi mencari² burger untuk bekal balik kolej, untuk makan sebagai sahur. mencari je lebih. burger tak dapat. penat je dapat. takpe. usaha meronda shaharlem hampir satu jam menunjukkan ciri² kegigihan. tahniah.

ahad pagi: assignment lagi. subjek lain pulak. berjalan lancar jugak. thanks to team-mate: diyana, faten n wani. :) and dalam masa sama, menanti. owh. lambatnye nak petang.
petang sudah sampai. ilan pon sampai la. ha. ni lah part yang seronok. sebab dah lama tak jumpa ilan. ilan. nama sebenar siti ilyana wahab. she's the best friend of mine. *biar apa orang nak cakap. kami tetap kawan. :) borak² potpet² macam baby baru pandai bercakap. topik tak pernah habis. ok. maghrib semakin hampir. maka menapaklah kami ke ani sup depan ni ha untuk berbuka. firstime aku makan di ani sup iaitu tempat makan favourite ilan. *taksub dengan cik ani punya sup sampai berangan nak buka cawangan. semoga tercapai. aku doa dari jauh. :) namun, pembukaan puasa waktu tu memang best. sup best, burger pun dapat. terimakasih ilan atas segala belanja makan saya. :)
malamnya ahad, assignment melambak² lagi, tapi automatikli jadi terlebih rajen yang menghasilkan pembalikan iaitu malas. malas lah buat assignment. sambung borak² potpet² sampai ketiduran. tamatlah hari ahad.

isnin: dah out of topik ye. isnin bukan weekend lagi, tapi dah masuk weekdays. tapi tak pergi kelas. whoa. kenapa? entah. baik lepak bilik sorang² hadap assignment. lagi syok kot. masih meneruskan sesi puasa ganti. tiba waktu berbuka. roomate bagi goreng pisang. terimakasiss roomate! :)

tiga hari berturutan dapat makanan free. semoga Allah melimpahkan rezeki buat kalian. :) ok. sekian tamat sudah penceritaan. 
tiba² teringatkan kata² seseorang yang pernah jadi bestfren pada satu ketika dulu. "bagi i, blog tu bukan lah diari, tapi ramai orang bercerita² mengenai kehidupan seharian mereka seolah-olah blog tu diari", masa tu aku mengiyakan kata² beliau. sekarang beliau dah hilang. maka. persetankan saja lah kata² beliau tu. hehe

Sunday, April 3, 2011

keindahan petang.

matahari yang cantik, memancarkan sinar yang sangat hebat. terasa panas nya sampai ke tekak. jadi haus dan terbayangkan macam-macam hal. antara hal yang paling hebat dibayangkan pada waktu ni adalah ais cendol. erh. bahagia betul ni kalau dapat menikmati cendol. 

gambar ni ambil dari blog orang lain: pinjam ye kak~


tapi saya taksuka kacang merah yang besar tu. kecik² dulu saya panggil tu kacang lipas. *besar² ni pon masih panggil dengan nama tersebut. teruknya. ok. kalau kat rumah, saya taksuka santan² ke ape ke. cukup sekadar cendol dengan air bandung yang berwarna pink cantik lagi comel. *warna memainkan peranan penting. membuatkan saya rasa cendol bandung itu sangatlah sedap.

Monday, March 28, 2011

happy birthday Fasha Sandha. :)

nur fasha sandha binti hassan
gambar ni ambil dari page FB fasha sandha dan merupakan wallpaper laptop saya. ;)


28 march, birthday Fasha Sandha. :) eh. rasa macam birthday sendiri pulak. ok. saya sangat meminati Fasha Sandha *sebagaimana saya sangat menyukai bunga rose. siapa2 yang tak suka Fasha Sandha, sila diam. anda tidak berhak untuk menyangkal minat saya. :D

happy birthday Fasha Sandha, semoga hari2 mendatang kehidupan anda akan lebih dimuliakan Allah s.w.t. dan semoga sukses dunia akhirat. amiin. :)

Thursday, March 17, 2011

grr. rasa nak gigit2 kunyah2 je.

rose sangat indah dan wangi. mungkin manis juga. *aku pernah tengok kat TV, jem dari bunga rose. manis la kot. ok. konklusi di sini. saya suka bunga rose sampai tahap nak kunyah2. siapa2 sudi bagi rose pada saya? ok. saya janji saya tak kunyah2 rose yang awak bagi. :)

Thursday, March 3, 2011

mimpi itu indah. :)



http://www.youtube.com/watch?v=N6O2ncUKvlg
link dari youtube sahaja.


si gigi besi sedang bersedih dan terus bermimpi. mengharapkan cintanya kembali. setianya si gigi besi yang hidup dalam mimpi.

Saturday, February 26, 2011

syaitan.

dan syaitan itu datang lagi. syaitan yang telah lama pergi menjauh, hari ni kau datang balik. kenapa ya? ya. syaitan. sememangnya berkhidmat untuk meyesatkan. pergi lah kau jauh2. dan apabila syaitan itu kembali, menggugat apa saja yang ada. sedia tipis, semakin menipis. hey. tebalkanlah apa yang tak tebal. jangan biarkan ia semakin menipis.
terimakasih kepada objek yang telah banyak membantu menebalkan apa yang nipis. sedikit kukuh kini. tapi. mana objek? hilang. carilah dan teruslah mencari. dan janganlah kau terus lemahkan apa yang sedia semakin kukuh itu. kuatlah wahai hati. pergilah wahai syaitan. Audzubillah min al-Shaytan al-Rajeem

Friday, February 25, 2011

cantik itu dari hati.

kaum hawa:
rupa dah cun. percakapan pun lembut, kadang manja2 sikit. atur langkah jalan pun rapi. tapi. hati mesti mau bagus. ikhlas dan tulus. itulah yang dikatakan betul2 cantik.

kaum adam:
rupa hensem, agak2 boleh bikin caer gak la. bercakap pon bahasa baik2 je. langkah jalan penuh yakin dan berwibawa. hati juga mahu jaga ya.

bila hati di jalan yang betul, insyaAllah kejayaan milik kita. kebahagiaan menyusul tiba. insyaAllah. :)

Monday, February 21, 2011

new . value

melakukan sesuatu perubahan. berubahlah ke arah yang baik. berubah sendiri. tak perlu tunjuk2 bahawa kita sedang melakukan perubahan. bergerak secara senyap. syyhh. biar mereka tidak tahu apa yang sedang kita lakukan. biar mereka nanti kagum dengan hasil dari apa yang kita lakukan. biar. untuk berubah. menjadikan sesuatu yang baru, yang tak pernah wujud, memang sukar. sukar. terlalu sukar. terlalu banyak kekangan. ah. itulah fitrah dan lumrah. hadapilah dengan tenang dan penuh senyum. :) jadilah yang terbaik. pilihlah jalan sebagus mungkin. terbaik untuk diri sendiri. terbaik juga untuk persekitaran. pembaharuan yang tidak mendatangkan susah kepada orang lain. tidak mendatangkan dosa untuk diri sendiri.
biar apa orang kata. abaikan. jadilah yang terbaik. untuk diri sendiri, untuk masa depan, untuk persekitaran. persekitaran? terbaik untuk persekitaran. abaikanlah jika persekitaran mengendahkan. satu kerugian bagi mereka, tiada kerugian bagi diri kita. kuatlah diri sendiri. kuatlah wahai hati.

Friday, February 11, 2011

habuk itu hidup

habuk tak hidup. tapi habuk menyinggah dalam hidup manusia.
habuk itu masalah. habuk habuk tersebut mestilah dibersihkan. barulah kehidupan tak berhabuk.
maksud saya. masalah dalam kehidupan, haruslah diselesaikan sebaik mungkin. eh. bukan harus. tapi mesti. mesti diselesaikan. setiap masalah ada penyelesaian. setiap habuk boleh dibersihkan.
habuk itu masalah.
masalah di sini ialah. bilik kediaman aku yang cepat berhabuk. hari hari kena lap. kalau bilik di rumah, boleh sedut dengan pembersih hampagas atau vakum.